Vanliga frågor

Fråga 1 - 10




1. Vilken bredd ska jag ha?
Mät mellan klockans bandhorn - alltså som den röda linjen. 

Längden i millimeter (mm) är storleken du ska ha.



2. Hur byter jag klockarmband?

Först måste det gamla bandet avlägsnas. 

1. Bild 1
Kolla på utsidan av klockans bandhorn om det finns något 
hål.  

2. Bild 2 - för hål
Har klockan borrade bandhorn som det kallas ska du använda bandstiftsverktygets spetsiga pinne. 
Tryck in pinnen i hålet. Bandstiftet som håller fast bandet kommer att fjädra och du kan lossa bandet. 

3. Bild 3 och 4 - utan hål

Då måste du använda bandstiftets "gaffel" oavsett om bandet har en länk av metall eller läderband. 
För läderband: placera gaffeln mellan bandets kant och bandhornen som Röda pilen visar. Tryck inåt mot bandet som den Blå bilen visar. Då fjädrar bandstiftet och du kan lossa bandet från klockan.

För länkar: placera gaffeln som de inringade röda ringarna visar på bild 4 nedan. Tryck inåt mot länkens mitt så att bandstiftet fjädrar och du kan lossa länken.

4. Montera det nya bandet

Trä in bandstift i det nya bandet. Tryck in bandstiftet allt som går på ena sidan av bandhornen med verktygets "gaffel", tex den vänstra sidan. 

Ändarna på bandstiftet fjädrar, så tryck på dess högra topp för att pressa in den mellan bandhornen. Det kommer att att klicka fast när stiftet träffar hålet, men akta så att du inte slinter. 


Tips!
Använd gärna vanlig tejp på baksidan av klockan och bandhornen för att minimera risken för repor om du slinter.

Tänk på att hantera verktygen försiktigt då spetsarna kan gå av. Dyrare verktyg såsom Bergeon har tåligare spetsar av härdat stål, men kan fortfarande gå sönder. 

Bild 4 - utan hål

Om man har en för bred gaffel kommer den inte att gå ned i hålet.


3. Vilket bandstiftsverktyg behöver jag?


Det beror på vilken klocka och vilka band du har. 

En länk behöver ett verktyg med en smal "gaffel". Är gaffeln för bred kommer verktyget inte ned i länken för att kunna lossa bandstiften. 
Bilden visar: Bergeon 7767-F vs Basic

Har klockan borrade bandhorn behövs verktygets sida med pinnen. 
Där är pinnens tjocklek avgörande - är den för bred kan den på vissa klockor inte ta sig in i hålet.

Dyrare verktyg brukar ha smalare spetsar: både gaffel-sida och pinnen jämfört med billiga. Jämför bilderna ovan. 

Bild 1: Bergeon 7767-F är till vänster i bild (0.8 mm) vs Basic (1 mm)
Bild 2: Bergeon 7767-F är överst i bild (1 mm bred)  vs Basic (2.5 mm)


4. Passar bandet min klocka?

Detta kan vi tyvärr inte svara på. Eftersom vi varken köper eller säljer klockor har vi inget att testa banden på. 

Instruktioner för hur man mäter vilken storlek man behöver för klockan finns längst upp på denna sida (Fråga 1). 

Annars kan du alltid söka på internet efter din klockans märke och modell / referensnummer.


Kundbilder
Som tack för foton som ni skickar in på ert köp ger vi en rabattkod för fri frakt* 



Vi skriver ut så många mått på banden som möjligt!
Då kan du mäta mot din klocka och se om det ska passa.
Kontakta oss om måtten inte finns angivna på produktens sida.


* Värde 49 kr. Gäller en gång per hushåll t.om. 2020-12-31



5. Hur gör jag med mesh-länkar?

Se bilderna med instruktioner. 

Hur man justerar längden på en mesh-länk.

Hur man öppnar låset på en meshlänk.


6. Hur byter jag spänne?

Se bilderna med instruktioner. 

Sätt fast bandstiftet och lås fast pinnen
med den.

Sätt fast pinnen först. 
Trä sedan igenom bandstiftet.

Sätt tillbaka spännet.
Ändarna fjädrar, så tryck in en änden och för spännet på plats så klickar det fast.



7. Hur sköter jag om mitt klockarmband / korthållare? 

Länkar av metall bör rengöras då och då med tandborste och varmt vatten (och ev. lite diskmedel) för att ta bort döda hudceller. 
Läderband (och korthållare) ska skötas om som andra lädervaror. Är det fuktigt så bör det torkas av med torr trasa. Har det utsatts för vatten måste det torka ordentligt innan det används igen och smörjas med t.ex. läderbalsam. Bandet "Vintage känslan" med sin ruggade yta kan med fördel sprayas med skyddsspray för läder och mockaprodukter (läs anvisningar på produkten först). Läder är ett absorberande material så undvik kontakt med t.ex. smink och parfym.
Hur länge en rem håller beror på flera faktorer som hur den används och sköts om. De slits av svett och att användas för långa perioder i sträck. Läderband håller cirka 6-12 månader.

Tips för läderband:

  • Sov inte med bandet
  • Ha ett annat band att byta mellan då och då
  • Sätt inte åt bandet för hårt mot handleden. Svett och fukt avdunstar inte lika effektivt då.
  • Utsätt inte bandet för sol
  • Låt bandet inte komma i kontakt med smink eller parfym
  • Bada eller duscha aldrig med bandet.
  • Torka av bandet med torr trasa om det är fuktigt. 
  • Smörj in med läderbalsam om det är väldigt torrt.
  • Band av krokodil, ödla och orm brukar vara känsligare än kalvläder.


8. Servar ni klockor? 

Nej. 

Fram till slutet av 2019 har vi emellertid gjort detta och vårt mål har varit att hålla hög kvalité med bl.a. schweiziska oljor till ett så lågt pris som möjligt. Ett uppskattat upplägg hos våra kunder! Tyvärr har lönsamheten på detta inte varit som vi hade hoppats och därför har vi beslutat att avveckla denna tjänst.  

Tack till alla våra kunder som skickat in klockor och rekommenderat oss! 


9. Köper / säljer ni klockor?

Nej.

Vi har aldrig köpt eller sålt klockor och vi har inga tankar på att ändra inriktning mot att starta en sådan verksamhet. 

Klockorna som visas på bilderna på hemsidan är kundbilder - dvs. foton som kunder skickat till oss. Dessa klockor finns inte i vår ägo och kan säljas. 


10. Jag har något att sälja. Köper ni det?

Nej.

Vi köper ingenting från privatpersoner och föredrar att själva utse och kontakta de företag som vi vill samarbeta med. 

Därför ber vi er vänligt men bestämt om att inte kontakta oss i försäljningssyfte. 




att köpa från oss

Fråga 11 - 19



11. Hur betalar jag för mitt köp?

Vi erbjuder säker betalning via PayPal


Kan man inte betala med något annat betalsätt?
Nej. Vi erbjuder endast betalning via PayPal - tryggt och säkert för både dig som kund och oss. 


12. Hur lång är leveranstiden?

Normal leveranstid är 2 - 4 vardagar om ordern är betald innan kl. 08.00 . Annars är det en dag längre. 

Ordrar lagda på helgen levereras tidigast på måndagen veckan efter pga. Postnord inte har öppet på företagscenter på helgen.

13. Varför måste ordern skickas till min folkbokföringsadress?

Eftersom vi ska kunna garantera att ordern ska komma fram till dig. 

Tänk därför på att uppdatera eventuell gammal adress på PayPal innan du lägger beställningen - vi måste nämligen skicka till adressen som PayPal anger vid beställningstillfället. 
Även om du ändrar adressen hos PayPal i efterhand kan vi inte skicka till den adressen. Det är leveransadressen som anges vid köptillfället som ordern kommer att skickas till.

Vi gör sporadiska kontroller för att se att du finns på den angivna adressen innan vi skickar din order. Skulle vi upptäcka att du inte finns där annullerar vi ordern. 


14. Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Vi skickar alltid ut ett automatiskt mail när din order är lagd. Sedan får du ett till mail när din order är postad. 

Ibland kan dessa mail hamna i din mails Skräppost / Spam folder


Finner du inget meddelande där kan du alltid kontakta oss. 

15. Jag har tidigare haft ett inloggningskonto

Varför finns inte det längre?

Vi har ändrat hemsidans plattform, vilket har gjort att vissa funktioner har försvunnit. En av dessa funktioner var tyvärr möjlighet till inloggningskonto. 

En positiv nyhet är att tack vare att vi har fått lägre kostnad med den nya plattformen har vi kunnat sänka de ordinarie priserna på flertalet produkter. Bra va? 


16. Är det äkta läder i läderbanden?

Ja.

Ibland kan banden vara vadderade (ha stoppning) eller behandlade med ytbehandling/färg som gör att de inte har samma yta som obehandlat tunt skinn. 

I kategorin "Exotiska band" är banden tillverkade av djuret som nämns i rubriken: struts, krokodil, ödla, haj eller rocka. 

I kategorin "Läderband" är alla band tillverkade av läder från kalv. 
Dessa kan vara präglade (ha tryckt mönster) av djur som alligator, krokodil eller buffel men är alltså gjorda av kalvläder - dvs. inte det djuret som de har prägling (tryckt mönster) av. 

Sedan starten har vi endast haft en modell av band som är tillverkade av läderimitation och det var en felbeställning från vår leverantör. Denna modell säljs i kategorin "Outlet", tydligt uppmärkt att det är just läderimitation.

17. Får jag använda bilder från er hemsida?

Nej.

För att använda bilderna som finns på hemsidan måste du ha vår skriftliga tillåtelse. I undantagsfall kan vi ge tillåtelse om du vill göra reklam och länka till någon av våra produkter på annan sajt - men du måste alltid ha vårt godkännande innan du använder våra foton. 


Det är alltså inte tillåtet att använda våra bilder för att t.ex. sälja vidare en produkt som du köpt hos oss, sälja en liknande produkt eller efterfråga vart man kan köpa samma produkt billigare på annan sajt.


Vissa bilder på hemsidan har våra kunder skickat in till oss och där har vi fått tillåtelse att använda dem. Eftersom vi inte äger rättigheterna till dessa bilder kommer vi aldrig ge någon annan tillåtelse att använda dessa oavsett anledning.


18. Jag vill ångra mitt köp? Hur funkar det?

Ångerrätten börjar gälla när du mottagit paketet. Det går alltså inte ångra en just lagd order eller att strunta i att hämta ut en order som hämtas ut hos ombud (vid sådan retur tillkommer hanteringsavgift på 250 kr). 

Vid utnyttjande av ångerrätten gäller följande:

  • Varan får inte vara använd. Om varan var förpackad i en genomskinlig påse får denna inte vara öppnad/bruten.
    Detta är för att varje kund ska få en helt oanvänd produkt. Att betala fullt pris och sedan få en använd produkt är ju inte kul. Band, speciellt läderband, absorberar snabbt lukter (t.ex. från parfym/after shave eller kroppslukter) och böjs. 
    Det är möjligt att kontrollera och inspektera varan utan att öppna den genomskinliga förpackningen: t.ex. för att se att färgen/mönstret/modellen är som du har tänkt dig eller placera bandet (i påsen) mot din klocka för att se hur den passar.

  • Du måste meddela oss att du vill utnyttja ångerrätten. Du kontaktar oss --> här

  • Varan måste skickas tillbaka inom 14 dagar från det att du mottog den. 

  • Tillsammans med varan ska du skicka med en lapp med följande uppgifter:
    ordernummer, för- och efternamn, adress, mailadress och telefonnummer. Det ska vara samma som angavs vid ordertillfället.

  • Du ansvarar och bekostar returfrakten. 
    OBS! Det är viktigt att avsändare (ditt namn och adress) står tydligt utanpå kuvertet. 
    Skador uppkomna under frakten eller borttappad leverans ersätter vi inte eftersom returens frakt går under ditt ansvar. Är försändelsen skickad försäkrad kan man få ut ersättning från fraktleverantören.

  • När varan kommit tillbaka till oss kontrollerar vi skicket på varan. Därefter återbetalas beloppet minus frakt inom 14 vardagar. 
    Finns skador eller tecken på användning av varan kommer vi inte att kunna sälja den till fullt pris till en ny kund. Därför kommer vi antingen att dra av en summa på återbetalningen eller att neka returen. Nekas returen måste du bekosta ny frakt för att vi ska skicka tillbaka varan till dig. Om du motsätter dig att betala ny frakt har vi rätt att efter 100 dagar kassera varan.

    Om brevet skickas tillbaka underfrankerat och vi måste betala extra avgifter till Postnord kommer den summan att dras av på återbetalningsbeloppet. 

  • Återbetalning görs endast via samma betalsätt som användes när ordern betalades 


19. Jag har inte hämtat ut mitt paket

Om ditt paket returneras till oss på grund av att du inte hämtat ut det hos PostNords ombud kommer vi att avbryta din beställning. Vi kommer att återbetala dig via PayPal inom 14 dagar från det att vi mottagit returen. 

En hanteringskostnad på 250 kr kommer att dras av på återbetalningsbeloppet i enlighet med våra villkor. Detta framkommer i våra Villkor (punkt 4 och 6.2),  på sidan FAQ (punkt 18 och 19) samt på orderbekräftelse-sidan som man kommer till när man lagt sin beställning. 

Detta förfarande räknas inte inom Ångerrätt och orsakar såväl extra kostnader och tid för oss. Det är för att täcka upp detta som avgiften är satt till 250 kr. Denna avgift är inte förhandlingsbar och dras alltid av på återbetalningssumman. Är din ordersumma under 250 kr kommer ingenting återbetalas, men du blir emellertid inte skyldig att betala mellanskillnaden upptill 250 kr.

Önskar du fortfarande varorna du har beställt måste du göra en ny beställning på hemsidan.


För att undvika hanteringsavgiften

Vi önskar därför att om du vet med dig att det finns en risk att du inte kan besöka ditt ombud inom 14 dagar efter din beställning avvaktar med att beställa. 

Är det så att du ångrar ditt köp bör du hämta ut paketet, meddela oss via mail eller något formulär på hemsidan och därefter återsända det till oss enligt Ångerrättens regler.

Som beskrivet ovan kommer alltid hanteringsavgift på 250 kr att dras av på återbetalningar som gäller för dessa returer av paket som inte hämtats ut av dig hos ombudet. 


Vid upprepade returer

Om man totalt 3 gånger har låtit sitt paket gå i retur till oss på detta sätt kommer man därefter inte att få handla från oss. 

Har man vid 2 tillfällen handlat för under 250 kr och därefter låtit sitt paket gå i retur till oss på detta sätt kommer man inte längre att få handla hos oss. 








Jag hittar inte svaret på min fråga?

Om du inte hittat informationen som du söker kan du alltid kontakta oss (här).