Villkor

Villkor

För köp i butiken

När du genomför en beställning på hemsidan har du godkänt nedanstående villkor.

Betalsätt

Vi erbjuder betalning med Klarna Checkout där du har möjlighet att betala med faktura. Du kan även betala till plusgiro.


Leverans

Fri frakt gäller ordrar över 49 kr i butiken.

Efter att du har betalt kommer vi att skicka din order. Normal leveranstid är 2-4 vardagar.



1. Om företaget

Fru Ur har sitt säte i Skellefteå kommun. Vi startade 2016 och har F-skatt så vi betalar skatt och moms i Sverige.

Önskar du komma i kontakt med oss kan du använda något formulär via hemsidan och beskriva ditt ärende så gott det går. Vi besvara oftast ditt meddelande inom 24 timmar.


2. Beställning

Du måste vara över 18 år för att beställa varor eller tjänster. 

Minsta ordersumma är 49 kr. Under denna summa tas expeditionsavgift à 15 kr ut.

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta ordrar om produkterna inte längre finns att tillgå eller om kunden tidigare inte betalt sitt köp i tid eller på annat sätt missbrukat sitt förtroende. Full återbetalning sker givetvis om någon sådan gjorts. 


3. Betalning

Klarna

Faktura, delbetalning, kortbetalning, Internetbank. Alla betalsätt med Klarna Checkout. Betalning enligt deras villkor.

Plusgiro

Betalning skall vara oss tillhanda inom 10 bankdagar

Du anger ditt ordernummer eller efternamn vid betalning.

Påminnelseavgift à 50 kr tas ut vid varje påminnelse. 


4. Leverans

Våra normala leveranstider är 2-4 vardagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. 

Leverans sker efter att betalningen är registrerad.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss.


5. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25 % moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


6. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot en vara som du har beställt.

6.1 Vid nyttjande av ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig via hemsidans formulär eller maila till support@fruur.se. I meddelandet måste det framgå tydligt: ordernummer, namn, adress, e-postadress och vilka varor som ska returneras.
  • Du bör omedelbart eller senast inom lagstiftad 14 dagar returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Förpackningen får inte vara bruten om varan skickades i en genomskinlig plastförpackning där man kontrollera av varan kan ske utan att bryta förpackningen.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Detta gäller även vid bruten förpackning på varor där varan skickas i en genomskinlig förpackning där granskning av produkten kan ske utan att bryta förpackningen.


6.2 Ångerrätt gäller inte vid:

  • Produkter vars förpackning är bruten om den skickades i en genomskinlig förpackning. 
  • Specialbeställd eller anpassad produkt som har ordnats speciellt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. T.ex. att vi monterar ett Omega-spänne på ett band efter dina önskemål eller tar hem ett band som inte finns i vårt ordinarie sortiment.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. Hit räknas service och reparation av klockor.
  • Varor som snabbt kan försämras.
  • Varor i kategorin Outlet.
  • Giveaways som ges vid köp.


7. Reklamation och klagomål

Vi besiktar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. 

Du måste meddela att du returnerar en defekt vara hör av dig via hemsidans formulär eller maila till support@fruur.se. 

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten upptäcks.


7.1 Hur går du tillväga vid en reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till oss och du måste ange namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet samt en bild. 

Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 


8. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.



9. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Du får inte använda någon bild på denna hemsida utan tillåtelse.

Vissa av banden som finns med på CITES-listan (B) är importerade inom EU och behöver inget separat CITES-intyg då det inte är utrotningshotade. Importören har CITES-intyg.



10. Information om cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Information i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in i sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


11. Personuppgifter

Genom att handla hos Fru Ur accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. vi säljer eller vidareför aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Fru Ur är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat in som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.


11.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn, efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 

För att kunna hantera dina frågor och ärenden via kundtjänst lagrar vi ditt förnamn, efternamn, e-postadress, ip-adress och ev. lämnade uppgifter i ärendet.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

11.3 Rättslig grund

I samband med köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer eller liknande utskick sker efter samtycke med dig.


11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

11.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägerii. 

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Plusgiro och banköverföring

11.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra våra avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller telefonnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag som vi samarbetar med är Schenker och Postnord.

11.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

11.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

11.7 Rätt att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig ska raderas. Det finns undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

11.8 Ansvarig för dataskydd

Fru Ur är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

11.9

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Vi använder oss av en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.


12. Ändringar till de Allmänna villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företag ändringar i villkoren. Ändringar i villkoren anses för accepterande i samband med order eller besök på webbplatsen.






Service & REparation

Ovanstående punkter 1,2, 5, 6, 8, 10, 11 och 12

Kunden står för frakt

Kunden betalar fraktkostnad till och från oss och ansvarar för hur klockan skickas.

Betalning

Betalning sker när klockan är redo för leverans tillbaka till dig. Ska ske inom 10 bankdagar till Plusgiro eller banköverföring.

Postförskott kan även användas.

Avbrutet arbete

Om påbörjat arbete avbryts måste du betala 350 kr och ev. beställda delar och returfrakt.


1. Betalning

Du får ett kvitto och betaluppgifter när klockan har genomgått service och är redo att skickas tillbaka. 

Betalning skall vara oss tillhanda inom 10 bankdagar. Du anger kvittots referensnummer vid betalningen eller ditt efternamn. 


1.1 Betalsätt

Banköverföring, Plusgiro eller Postförskott

Vid användning av postförskott tillkommer kostnad för tjänsten.

1.2 Utebliven betalning

Vid varje påminnelse tillkommer en påminnelseavgift på 100 kr. Efter 4 veckor tillkommer även en förvaringskostnad på 300 kr per kalendermånad för att vi ska förvarar klockan åt dig. Klockan sänds då i retur när alla avgifter är betalda. 


2. Leverans

När betalningen är till fullo betald kommer klockan att skickas tillbaka via det leveranssätt som ni har valt. 

Du står för frakten till och från oss och ansvarar även för hur fraktbolagen hanterar varan. Vi emballerar så gott vi förmår, men ansvarar inte för hur fraktbolaget sedan hanterar försändelserna.

 Vi rekommenderar frakt med Schenker eller någon av Postnords tjänster: REK, Skicka lätt eller i vadderat kuvert beroende på klockans värde. Vi erbjuder även Postförskott där du betalar för servicen när du hämtar ut klockan hos ditt postombud. Kostnad för tjänsten postförskott står du för.


3. Reklamationer

Reklamation innebär att det är något fel som har uppkommit av vår hantering. Du behöver kontakta oss omedelbart där du nämner: vad som är fel, namn, adress, e-postadress och bifogar ev. en bild på felet. 

Du måste ha kvar kvittot och skicka med det vid en reklamation.

Reklamationsrätten är personlig och gäller endast personen på kvittot och överlåtes således inte ifall klockan säljs.

Vi lämnar inga garantier för klockans funktion efter service eller reparation. Vi garanterar inte att en trycktestad klocka är vattentät i fortsättningen.