Villkor

För köp i butiken

När du genomför en beställning på hemsidan har du godkänt nedanstående villkor.

Betalsätt

Vi erbjuder säker betalning med PayPal.




Leverans

Spårbar leverans med Postnords olika tjänster. 




1. Om företaget

Fru Ur har sitt säte i Skellefteå kommun. Vi startade 2016 och har F-skatt så vi betalar skatt och moms i Sverige.

Önskar du komma i kontakt med oss kan du använda något formulär via hemsidan och beskriva ditt ärende så gott det går. Vi besvara oftast ditt meddelande inom 24 timmar.


2. Beställning

Du måste vara över 18 år för att beställa varor eller tjänster. 

Det faller under ditt ansvar att ange korrekt adress vid beställningen. Om du bor i lägenhet ska du även ange lägenhetsnummer. 

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Om du inte får något mail kan du kolla i din mails "Skräppost". I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss. 

Vi förbehåller oss rätten att avbryta en order om:
produkterna inte längre finns att tillgå, kunden ej finns skriven på angiven leveransadress, om kunden tidigare inte betalt sitt köp i tid eller på annat sätt missbrukat sitt förtroende. Full återbetalning sker givetvis om någon sådan gjorts. 


3. Betalning

PayPal

Alla betalningar görs genom Paypal. Du kan använda ditt kreditkort, bankkonto eller Paypal-saldo.
Du behöver inte att ett konto hos PayPal för att kunna använda deras tjänst. Betalning enligt deras villkor (läs här)


4. Leverans

Våra normala leveranstider är 2-4 vardagar vid beställningar gjorda innan kl 08.00. 
OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. 


Vi använder oss av Postnord som leverantör och deras olika tjänster. 

Ej uthämtade leveranser till postombud
Om vi får ett paket i retur som inte har hämtats ut hos ombud (t.ex. med Postnord REK eller vid skymmande brev) så tillkommer hanteringsavgift på 250 kr som dras av på återbetalningsbeloppet. Vi skickar aldrig ut ordern på nytt utan avbryter beställningen och gör en återbetalning via PayPal. 
Om ordern är på under 250 kr kommer ingenting att återbetalas men du blir inte skyldig något. Om du låter tre paket returneras kommer du inte längre att kunna beställa hos oss.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss. Ibland kan förseningar dröja pga att Postnord har mycket försändelser att hantera: t.ex. under december och reakampanjer som Black Friday och sommarrea.

Ibland kan det dröja att försändelserna registreras som inlämnade om man använder en spårbar tjänst. De brukar scannas in på den första större terminalen efter vägen: t.ex. i Umeå. 


5. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25 % moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


6. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot en vara som du har beställt.

6.1 Vid nyttjande av ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig via hemsidans formulär eller skicka ett meddelande till support (at) fruur.se . I meddelandet måste det framgå tydligt: ordernummer, namn, adress, e-postadress, telefonnummer och vilka varor som ska returneras.
  • Du bör omedelbart eller senast inom lagstiftad 14 dagar returnera produkterna till oss.
  • Du står för fraktkostnaden tur och retur samt för leveransen och produktens skick vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Förpackningen får inte vara bruten om varan skickades i en genomskinlig plastförpackning där kontroller av varan kan ske utan att bryta förpackningen.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Detta gäller även vid bruten förpackning på varor där varan skickas i en genomskinlig förpackning där granskning av produkten kan ske utan att bryta förpackningen. Vid underfrankerad returförsändelse förbehåller vi oss rätten att dra av summan av Postnords avgifter på återbetalningsbeloppet.
  • Vid nekad retur måste du bekosta nytt porto för att skicka tillbaka varan till dig. Om du motsätter dig att betala den frakten har vi rätt att kassera varan efter 100 dagar.
  • Efter att vi mottagit returen och kontrollerat skicket återbetalar vi beloppet för varan inom 14 dagar. 
  • Återbetalning görs via samma betalsätt som användes vid köpet.


6.2 Ångerrätt gäller inte vid:

  • Produkter vars förpackning är bruten om den skickades i en genomskinlig förpackning. 
  • Specialbeställd eller anpassad produkt som har ordnats speciellt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. T.ex. att vi monterar ett Omega-spänne på ett band efter dina önskemål eller tar hem ett band som inte finns i vårt ordinarie sortiment.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. Hit räknas service och reparation av klockor.
  • Varor som snabbt kan försämras.
  • Varor i kategorin Outlet.
  • Varor med nedsatt pris.
  • Giveaways som ges vid köp.
  • Ej uthämtade leveranser till postombud: t.ex. med Postnord REK eller vid skymmande brev. Vid ej uthämtad försändelse hos ombud tillkommer hanteringsavgift på 250 kr som dras av på återbetalningsbeloppet.


7. Reklamation och klagomål

Vi besiktar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. 

Innan du skickar tillbaka varan måste du meddela oss att du ska returnera en defekt vara. Du kan kontakta oss via hemsidans formulär eller skriv ett meddelande till support (at) fruur.se. 

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten upptäcks.

Vi tar inget ansvar om din order ej kommit fram om du vid beställningen lämnat felaktig eller ej fullständig leveransadress.


7.1 Hur går du tillväga vid en reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till oss och du måste ange namn, adress, e-postadress, telefonnummer, ordernummer och en beskrivning av felet samt en bild. 

Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 


8. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.



9. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Du får inte använda någon bild på denna hemsida utan skriftlig tillåtelse från oss.

Vissa av banden som finns med på CITES-listan (B) är importerade inom EU och behöver inget separat CITES-intyg då det inte är utrotningshotade. Importören har CITES-intyg.

Om ätbara giveaways skickas med hänvisar vi till tillverkarens hemsida för innehållsförteckning och information om produkten. Om ni är osäkra vart ni ska vända er eller har några frågor om dessa produkter, så kan ni alltid kontakta oss först. Har ni några allergier - kontakta oss eller tillverkaren innan ni smakar på produkten.



10. Information om cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Information i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in i sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


11. Personuppgifter

Genom att handla hos Fru Ur accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. vi säljer eller vidareför aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Fru Ur är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat in som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.


11.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn, efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 

För att kunna hantera dina frågor och ärenden via kundtjänst lagrar vi ditt förnamn, efternamn, e-postadress, ip-adress och ev. lämnade uppgifter i ärendet.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

11.3 Rättslig grund

I samband med köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer eller liknande utskick sker efter samtycke med dig.


11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

11.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägerii. 

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: PayPal

11.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra våra avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller telefonnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag som vi samarbetar med är Postnord.

11.4.4 Nyhetsbrev

Nu erbjuder vi inte längre nyhetsbrev, men om du tidigare har prenumererat på vårt nyhetsbrev har det delats förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör som var GetANewsletter.

11.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

11.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

11.7 Rätt att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig ska raderas. Det finns undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

11.8 Ansvarig för dataskydd

Fru Ur är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

11.9

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Vi använder oss av en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.


12. Ändringar till de Allmänna villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företag ändringar i villkoren. Ändringar i villkoren anses för accepterande i samband med order eller besök på webbplatsen.